Σελίδες

Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2016

Τεχνικές για την μείωση της υπερ-ευαισθησιάς του στόματος και την αποδοχή υφών σε παιδιά με ΔΑΕ.





Πολλά παιδιά με Διαταραχές Αισθητηριακής Επεξεργασίας, παρουσιάζουν δυσκολίες κατα την διαδικασία σίτισης εξαιτίας της υπερευαισθησίας που έχουν σε διάφορες υφές και μυρωδιές φαγητών. Ως εργοθεραπευτές καλούμαστε καθημερινά να δώσουμε συμβουλές τις οποίες μπορεί να ακολουθήσει ο γονέας για να κάνει την διαδικασία αυτή πιο εύκολη. 
Αρχικά και αφού έχουμε παρακολουθήσει το παιδί λαμβάνουμε υπόψη όλες τις παραμέτρους οι οποίες θεωρούμε πως επηρεάζουν την διαδικασία της σίτισης (όσον αφορά το αισθητηριακό κομμάτι, στην προκειμένη περίπτωση) και στη συνέχεια εξηγούμε στον γονέα γιατί παρουσιάζονται κάποιες συμπεριφορές.
Ακολουθούν κάποιες τεχνικές που μπορείτε να ακολουθήσετε για να μειώσετε την απέχθεια ως προς τις διάφορες υφές φαγητών.Αυτό που πρέπει πάντα να θυμάστε είναι οτι καμία συμβουλή δεν σημαίνει οτι θα είναι απόλυτα σωστή ή λάθος και η δοκιμή είναι η καλύτερη επιλογή για να καταλάβετε τι είναι αυτό που πραγματικά βοηθά το παιδί.


Πριν το γεύμα:

  • Βεβαιωθείτε πως το παιδί κατανοεί όρους που λέτε όπως: μασάω, καταπίνω, κόβω κλπ.
  • Ξεκινήστε με ενα φαγητό που αρέσει στο παιδί πριν προχωρήσετε σε λιγότερο επιθυμητά φαγητά.
  • Χρησιμοποιήστε αισθητηριακό εξοπλισμό και παιχνίδια όπως μπάλες σε διάφορα σχήματα και υφές, παραμύθια με διάφορες υφές, πλαστελίνη, βούρτσες για μασαζ και γενικά παιχνίδια που φέρνουν το παιδί σε επαφή με διαφορετικές υφές.
  • Δώστε στο παιδί αισθητηριακή εισροή σε όλο του το σώμα με παιχνίδια όπως μπάλες, κούνιες, αιώρες κλπ.

Κατά την προετοιμασία του γεύματος:

  • Κόψτε το φαγητό σε όμορφα σχήματα (καρδούλες, αστέρια κλπ) μέσω κουπάτ και βάλτε και το παιδί να συμμετέχει.
  • Χρησιμοποιήστε πιάτα με ξεχωριστά μέρη, ώστε να μην έρχεται σε επαφή το ένα τρόφιμο με το άλλο.
  • Ενημερώστε το παιδί για το τι είναι το κάθε παιχνίδι-εργαλείο που χρησιμοποιείτε ώστε να μειώσετε το άγχος του.
  • Βάλτε το παιδί σε κάποια θέση στην οποία η πλάτη του θα είναι σε ευθεία και τα πόδια του θα ακουμπούν το έδαφος..
  • Δώστε στο παιδί αισθητηριακά βοηθήματα για την στοματική του κοιλότητα, όπως "οδοντόβουρτσες" με δόνηση, και παιχνίδια που μπορεί να μασήσει.



  • Τρίψτε το σώμα, το κεφάλι και τα μάγουλα του παιδιού πριν έρθει σε επαφή με το φαγητό ή "βουρτσίστε" το με μια θεραπευτική βούρτσα.
  • Χρησιμοποιήστε την σκληρή πλευρά μιας πετσέτας για να τρίψετε τα χέρια και το πρόσωπο του παιδιού.


Κατά τη διάρκεια του γεύματος:

  • Ταϊστε το παιδί με κουτάλια με "τραχιά" επιφάνεια.

  • Χρησιμοποιήστε παιχνίδια για ιδιοδεκτκή εισροή όπως τα παρακάτω.








  • Τέλος, βρείτε κάποιο κουτάλι το οποίο ταιριάζει στο παιδί. Στο εμπόριο κυκλοφορούν κουτάλια διαφορετικών μεγεθών,υφών και βάθους.









  • Δοκιμάστε διαφορετικά σνακς καθ' όλη την ημέρα και όχι μόνο την ώρα του γεύματος για να αποφορτίσετε την στιγμή αυτή.
  • Χρησιμοποιήσετε τη μίμηση. Δοκιμάστε οι ίδιοι το φαγητό μπροστά στο παιδί ή χρησιμοποιήστε ένα κουκλάκι.
  • Αφήστε τα παιδιά να σας ταϊσουν και γενικότερα κάντε την διαδικασία ευχάριστη.



ΠΗΓΗ : Μπουρνάκα Αικατερίνη, Εργοθεραπεύτρια


ΣΟΦΙΑ Μ. ΚΟΥΛΟΥΡΗ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ S.I.
www.anaptixipaidiou.gr


ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΠΑΙΔΙΟΥ : ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΩΣ ΜΕΣΟ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου